Vrijdag 9 december

12 december 2022 - Tullytown, Pennsylvania, Verenigde Staten

Vrijdag 9 december.

Vandaag heerlijk uitgeslapen na 2 dagen vroeg opstaan. Een rustige dag voor de boeg waarbij we niet van de ene naar de andere bezichtiging hoeven te rennen.
Vandaag staat Central Parc op de planning en so it is.
Eerst even lekker thee en koffie gehaald bij Starbucks met een bagel, croissants en een  sausage egg cheese sandwich.
Met de metro gaan we naar 59th street waar je bijna zo Central Parc inloopt.

We waren van plan om fietsen te huren maar omdat het veel kouder was dan gedacht maar wel een strak blauwe lucht, hebben we ons lekker rond laten fietsen onder een warm dekentje. Met meteen een goede gids.
Gevlucht uit Rusland, een half jaar lang hard gestudeerd op de Engels taal en 2 dagen op alle bezienswaardigheden in Central Park.

Central Park is een groot stadspark op het eiland Manhattan in de stad New York. Het is het bekendste park van New York en wellicht zelfs van de Verenigde Staten. Central Park komt veelvuldig voor in films en televisieprogramma's. Met zo’n 25 miljoen bezoekers per jaar is het park het meest bezochte park in de Verenigde Staten.

We kwamen langs verschillende bekende punten zoals de "friendsfontein" , million en billion dollar district, maar ook bekende filmplekken zoals steward little, home alone 2, John Wick een meer.
Ook langs de plek waar John Lennon woonde en het gedenkteken van John Lennon.

Het langwerpige park strekt zich uit over 4 kilometer van 59th tot 110th Street en heeft een totale oppervlakte van 341 hectare. De aanleg van het park nam 16 jaar in beslag, waarin in aanvang ruim 500.000 bomen en planten werden geplant.

Na het bezoek aan het park zijn we 5th avenue opgelopen en ik keek m'n ogen uit. Alle dure winkels op een rij, mooie etalages met kerstversiering, zingende leger des heils medewerkers excentrieke winkelbediende en hele dure prijskaartjes.

Opeens was daar St Pauls cathedral.
Het weer was nog steeds super met een strak blauwe lucht. Heel mooi om foto's te maken.

In de middag zijn we even terug gegaan naar het hotel om de voetbalwedstrijd tegen Argentinië te kijken. Lekker met een bleuberry muffin thee en koffie.

En later,  maar wel wat warmer aangekleed op naar Time square.
De verlichting en reclames zijn heel gaaf om te zien. Het is er druk overal zijn winkels en eettentjes.
Overal rondgekeken en op de terug weg wat te eten gehaald voor in het hotel.

Morgenochtend gaan we naar de Empire state building. Deze ligt bijna om de hoek dus daar kunnen we zo maar toe lopen evenals naar Macy's.

1. Richard:
    12 december 2022
    Was je maar wat rijker en niet zo 😍 dan had je die schoenen van $2050,- kunnen kopen 🤭