Bali wordt Berlijn

2 september 2020 - Zoetermeer, Nederland

Hoe een vakantie naar een tropisch eiland veranderde in een stedentrip naar Berlijn.

Het klinkt raar, maar vanaf dag 1 heb ik een beetje een onderbuikgevoel gehad bij onze geplande reis naar Bali.
En dat terwijl er nog geen covid-19 was toen wij de reis boekten, zelfs niet in China.

Het is een lange onzekere tijd geweest wat betreft de geplande vakantie.
In de eerste instantie zouden we op 1 april 2020 vertrekken, de tickets waren net gehaald maar 2 uur later kregen we te horen dat de vakantie niet door kon gaan vanwege het coronavirus.
De vraag was, wat doen we dan?
Er waren 2 opties, een voucher of om boeken naar een latere periode.
We kozen uiteindelijk voor het laatste, in de hoop dat het virus niet zo lang onder ons zou zijn.

De tijd verstreek, corona bleef en het werd allemaal steeds onzekerder.
Uiteindelijk kregen we te horen dat Tenzing Travel, waar onze boeking was ondergebracht failliet bleek te zijn.
Maar dit gaf vooralsnog geen zekerheid omdat er geprobeerd zou worden alle reizen na 1 september toch door te laten gaan.
Pas een week of 2 geleden toen er bekend werd dat Bali gesloten zou blijven tot zeker eind 2020 was er zekerheid.

Maar wat doen we dan?
Er waren al allerlei ideeën naar voren gekomen, met de camper naar Italië of Noorwegen.
Nog een keer naar Bonaire, wat zeker geen straf zou zijn, maar waar de verrassing  al een beetje af is.
En zo nog wat opties.

Steeds meer hoorden we dat landen opnieuw weer de code oranje kregen en dat er vooraf verplicht een coronatest gedaan zou moet worden om een land binnen te komen. Ook dat gaf ons weer stof tot nadenken.

Omdat de testen niet altijd betrouwbaar blijken, vonden we dat toch een te groot risico.
Bovendien, mocht een land op oranje gaan tijdens de vakantie, zouden we verplicht 10 dagen in quarantaine moeten bij terugkomst en dit zou vakantiedagen kosten.
En zeker als je dan op het laatste moment niet zou kunnen gaan vanwege een positief testresultaat, heb je opnieuw betaald voor een vakantie en krijg je het geld niet terug.

Dus, ik weet niet meer hoe het ter sprake kwam, maar we hebben gekozen voor een weekje Berlijn.
Het hotel is geboekt, maar 2 dagen van te voren alsnog te annuleren.
Dus alvast 1 week gevuld van de 3.
We moesten ook nog wat bedenken voor de 2 andere weken, thuis blijven vonden we geen optie.
Je bent dan wel vrij van het werk, maar de andere dagelijkse dingen gaan gewoon door en dan heb je niet echt het idee op vakantie geweest te zijn.

Op maandag de 5e oktober komen we terug uit Berlijn en op woensdag de 7e tot en met zondag de 11e gaan we naar een hotel in Apeldoorn.
Vanaf maandag de 12e zijn we de laatste week in een Landal huisje in het park de Amerongse berg. 3 weken goed gevuld dus.

Het enige wat ik wel ga missen is de zon en de warmte.
Er is niks fijner dan uit een vliegtuig  stappen en helemaal omringd te worden door een heerlijke warmte, de geur van een ander land op te snuiven en kennis te maken met een andere cultuur.

Zodra dit weer mogelijk is gaan we dit dan ook dubbel en dwars proberen in te halen.

We tellen af naar 28 september en hopen dan met de auto af te reizen naar Berlijn.
Natuurlijk houden we via dit blog iedereen die zich heeft aangemeld op de hoogte van onze belevenissen.

1. Atie:
    2 september 2020
    Mooie gevulde vakantie....in ieder geval lekker weg. En wie weet valt het weer toch wel mee.....Hitte is ook niet alles😏
  2. Adri van der Werf:
    2 september 2020
    Over de muur over het ijzeren gordijn voor mij voelde het als thuiskomen.
  3. Manuela van der Werf:
    2 september 2020
    Ik ben erg benieuwd. Ze zeggen dat je je er wel een week kunt vermaken. Nog leuke tips?
  4. Adri van der Werf:
    24 september 2020
    Jammer heel erg jammer van Berlijn Bonaire en alle andere plannen die niet doorgaan.
    Nou ja het begint nu met een Sneekweek (je) en andere leuke vervangende plannen.
    Ontzettend veel plezier gewenst samen door ons beiden xxxxx