Maandag, 26 augustus.

26 augustus 2019 - Rome, Italië

Vandaag doen we de fietstour door Rome.Op deze manier fiets je langs veel highlights en krijg je leuke informatie van een nederlandse gids.

Met niet meer dan 15 personen zijn we als eerste naar het Colosseum gefietst. Deze is in 8 jaar gebouwd en 1 van de wereld wonderen.

Het heet Colosseum omdat hiervoor op deze plek een  groot standbeeld stond van keizer Nero. Omdat het Colosseum 50 meter hoog is en nog groter dan het standbeeld hebben de Romeinen het, "het Colosseum" genoemd.

Er zijn trouwens in de Romeinse tijd meer dan 400 duizend levens gesneuveld door gladiatoren gevechten, dierengevechten en mensen die letterlijk voor de leeuwen werden gegooid.

Daarna zijn we naar de Trevi fontein gefietst. Op maandag wordt deze schoongezogen, alle geldmunten worden eruitgehaald. Jaarlijks een bedrag van 1 tot anderhalf miljoen euro, wat naar een goeddoel gaat die de minderbedeelden hiermee helpt.

Volgens de echte kenners moet je met je rug naar de fontein gaan staan. Je neemt een muntje in je rechterhand en gooit het over je linkerschouder in de fontein, zonder achterom te kijken! Je zal dan terugkeren in Rome. Wil je niet alleen terugkeren naar Rome, maar ook de liefde van je leven ontmoeten, dan moet je twee muntjes tegelijk in het water gooien. Drie muntjes zou leiden tot een huwelijk of een scheiding.

De Spaanse trappen liggen even verderop dus dat was de volgende stop. Overigens zoals ik dacht, zijn de trappen niet door de Spanjaarden gemaakt of aangeboden. De trappen heten zo, omdat de Spaanse ambassade er zo goed als naast ligt. De trappen zijn trouwens door de Fransen gemaakt.

Na nog wat stops bij een universiteit en wat andere gebouwen kwamen we bij het Pantheon, indrukwekkend. Voorheen een tempel, nu een kerk. De Rooms-katholieken zijn ook niet de meest brave.  Ze wilden, toen ze aan de macht kwamen het Pantheon slopen, daarom is het geschonken aan de kerk. Hierdoor is dit bijzondere gebouw gespaard gebleven. Er zijn geen ramen, alleen boven in een ronde opening in het dak, waardoor het ook naar binnen regent. In de authentieke vloer zitten gaten waardoor het water wegvloeid. Het gebouw is 43 meter hoog en de koepel heeft ook een doorsnee van 43 meter. (zonder gewapend beton)

Ik zei al dat de katholieken niet de netste zijn. Het Colosseum is ook voor een  groot deel gesloopt en daar is het Vaticaan weer van opgebouwd. Eeuwig zonde naar mijn mening.

De beste koffie drink je volgens de inwoners bij caffè tazza d'oro. Aan de bar kost een koffie 1.50. Hoe verder van de bar, hoe duurder de koffie, zelfs oplopend tot 12 euro voor een bakkie. Granita of terwijl ijskoffie is ook een specialiteit. Na de fietsttour zijn we dan ook hiervoor terugegaan. Later meer.

Het lekkerste ijs en de meeste keuze vind je volgens de inwoners bij Gelateria della Palma. Ook dat hebben we even getest. Tot 2 x keer toe zelfs. 1 keer tijdens de fietstour en 1 x erna. Het is tenslotte vakantie.

Na het Pantheon zijn we nog op een ovaalvormig plein geweest waar vroeger een atletiekbaan lag. Uiteindelijk na 3 uur fietsen terug bij  Baja bikes.

We hebben toen maar besloten om fietsen te huren omdat dit toch een stuk sneller gaat dan lopen. We zijn terug gefietst naar het Pantheon, in Rome heb je geen verkeersregels dus we fietsten overal tussendoor. De heerlijke ijskoffie "Granita" getest en ja ook ik vind 'm lekker en meteen hier een percolator voor Marcel gekocht. Nog een keer een ijsje gekocht en toen terug naar het hotel gefietst. Ook vandaag was het erg warm, 36 graden maar het was een indrukwekkende en leerzame dag. Ciao!