Woensdag 28 augustus, Colosseum, crypten en bottenkapel

30 augustus 2019 - Rome, Italië

Woensdag hadden wij 2 excursies op het progamma staan. Een bezoek aan het Colosseum en als 2e een bezoek aan de crypten (bottenkapel), de catacomben en de basiliek San Clemente.
's Morgens tijdens het ontbijt voelden we al dat het een warme dag zou worden de thermometer gaf later op de dag dan ook zo'n 40 graden aan.

Omdat Rome op 7 heuvels is gebouwd kun je je misschien voorstellen dat het op en neer gaat in de straten. Ons hotel was hoog gelegen, dus fietsen naar de excursies verliep bijna zonder te hoeven trappen. Maar aan het einde van de dag als je al moe en bezweet was, kon je nog eens de enorme heuvel op. Mijn horloge gaf op een gegeven moment aan dat ik 12 trappen had beklommmen, terwijl ik een heuvel op fietste.
Goeie workout om al de calorieën van de ijsjes eraf te fietsen.

Het bezoek aan het Colosseum was opzich interessant, behalve dat onze gids echt waardeloos engels sprak, terwijl ze er toch een goede studie op had zitten namelijk antroplogie . Dus we hebben weinig verstaan, bovendien vertelde ze ook nog eens erg saai, en waren we al snel verveeld.
Zoals ik al eerder schreef is het Colosseum een nickname. Dit vanwege het feit dat het hoger was dan een eerder standbeeld van keizer Nero, die regelrecht tengronde werd gebracht na zijn dood.
Het Colosseum is in slechts 8 jaar gebouwd en nu 1 van de wereldwonderen.
Helaas is er veel gesloopt en is dit gebruikt om het Vaticaan van op te bouwen.
Het Colosseum kon ook worden overdekt. Het staat namelijk de gehele dag in de zon, maar matrosen konden er een zeil overheen hijsen. Dit werd gedaan in de tijd dat het nog gebruikt werd voor gladiatorengevechten, dierengevechten en het letterlijk voor de leeuwen gooien van mensen, als ze bijvoorbeeld de doodstraf hadden gekregen.
Je had 2 deuren, 1 deur waardoor de winnaar naar buiten ging en 1 deur voor de verliezer.
Als je bovenin het Colosseum staat kijk je uit op een terrein waar de galdiatoren woonden, trainden en verpleegd werden.

Interessant is dat onder de arena vloer nog een hele verdieping ligt. Hier zaten de wilde dieren in kooien, al dagen zonder eten en zeer gestressed vanwege de kleine donkere ruimten. Ook de gladiatoren moesten hier wachten.
Via een ingenieus liftsysteem kwamen ze boven.
Omdat er 8 liften waren kon je nooit vantevoren weten waar er of een wild beest of een gladiator de arena zou betreden, dit om het extra spannend te maken voor het publiek.
Na anderhalf uur rond gelopen te hebben en we het ook echt wel zat waren vanwege de warmte konden we door naar de 2e excursie.

Helaas konden hier geen foto's gemaakt worden uit respect voor de overledenen.

Deze excursie was echt heel interessant en werd ook nog eens begeleid door een zeer goed engels sprekende gids. Een vrolijke meid die de spanning opbouwde en leuk vertelde. We waren met 2 groepen en ook de andere groep had een leuke gids. Met deze groep zaten we tussendoor in de bus om van de ene plek naar de andere te gaan.
Als eerste bezochten we de bottenkapel, waarvan de echte naam is: Kapucijner crypte.

De Kapucijner monniken bouwden hier een kapel van de botten van 4000 van hun mede broeders. Ook vind je hier de relikwieën van de St. Fransiscus, geboren in Umbrië.
De fransiscanen zijn de minderbroeders, zij leverden al hun bezittingen in om verder te leven in pure armoede in navolging van Jezus.
De kapucijnen zijn weer een tak in de order van de fransiscanen.

Dit was bijzonder interessant!
Helaas geen foto's.

Hierna werden we per bus naar de catacomben gebracht even buiten Rome.
Dit zijn graven van lang geleden in de tijd dat de bewoners nog bang waren voor de doden.
Er waren geen begraafplaatsen in Rome, iedereen werd buiten de stad begraven.
De catacomben bestaan uit een gangenstelsel van 12 kilometer en heeft 3 verdiepingen. In de loop van de jaren zijn hier erg veel mensen begraven. Telkens werd er verder naar onder steen uitgehakt om nieuwe graven bij te maken. Het was er in iedergeval lekker koel.
Je kunt je voorstellen toen er zoveel lijken lagen, dat het er niet erg lekker rook, bovendien was er geen licht en weinig zuurstof.
Maar later in de 2e wereld oorlog zijn de catacomben door de joden gebruikt als schuilplaats.
Ook was er een basiliek ondergronds, hier werden diensten gehouden.

Als laatste gingen we naar de basiliek San Clemente, wat is daar nou zo bijzonder aan zou je denken.
Als je in deze basiliek afdaalt is het net of je een reis door de tijd maakt. Onder de basiliek ligt een basiliek uit de 12 eeuw.
Heel veel is hier bijzonder goed bewaard gebleven.
Maar..... onder de 2e basiliek ligt een tempel uit de 2e eeuw.
Wauw...ik had al wel gehoord en gezien tijdens onze fietstour dat er heel veel oudheden liggen onder Rome en dat door de vele overstromingen van de Tiber Rome steeds hoger kwam te liggen. Maar dit was fenomenaal.
Hoe dieper we naar beneden gingen hoe vochtiger het werd en dat was ook niet zo vreemd achteraf gezien. Er bleek nog een werkend aquaduct te zijn overgebleven waarvan we het water hebben zien stromen en dat zo diep onder de grond. Ik was echt onder de indruk.

Een bijzondere maar helaas laatste volle dag.

Op donderdag, onze vertrekdag hebben we de fietsen ingeleverd en zijn we te voet richting het Pantheon gegaan. Teslotte de laatste kans om een granita (ijskoffie) te kopen en lekker te lunchen met een pizza. De tijd is voorbij gevlogen. Ook zijn we nog bij de Trevifontein geweest om 1 of meerdere muntjes in de fontein te gooien. Hoeveel? 🤫

Allebei zouden we zeker nog eens terug willen er is nog zoveel te zien.
We hebben opnieuw dit jaar weer een super leuke tijd gehad.

Ciao bella Italia ❤