Donderdag 8 december

12 december 2022 - Edison, New Jersey, Verenigde Staten

Donderdag 8 December

Mooi weer, een stuk kouder dan gisteren maar een strak blauwe lucht ☀️

Vandaag op het progamma Lady liberty met Ellis island en opnieuw het WTC

Met de Metro gaan we naar city hall en daar stappen we uit om verder te lopen naar Battery parc. Hier zijn de ferries naar Lady Liberty. Op de plattegrond  te zien leek het niet zo ver lopen maar we kwamen bedrogen uit.
Gelukkig had ik geen pijn in m'n voeten😆

Na heel wat meters lopen én omlopen want er bleek achteraf een veel kortere loop route te zijn waren we eindelijk daar waar we zijn moesten. Gelukkig op tijd.

Opnieuw gingen we door allerlei controles net zo streng als op Schiphol.

Met de boot vaarden we naar Liberty Island en hadden een super uitzicht op de skyline van NY en op het Vrijheidsbeeld.

Eenmaal van de boot liepen we door naar de Statue. Het beeld staat symbool voor de vrijheid, een van de kernwaarden van de Verenigde Staten, en geldt bovendien als een teken van verwelkoming van iedereen: terugkerende Amerikanen, gasten en immigranten.

Het 46 meter hoge beeld (93 meter als de sokkel wordt meegerekend) met een gewicht van 225 ton was een geschenk van Frankrijk ter ere van het eeuwfeest van de Onafhankelijkheidsverklaring en ook als teken van vriendschap.

Gustave Eiffel maakte het gietijzeren raamwerk voor het beeld.

Lekker rond gelopen en genoten van het uitzicht vaarden we door naar Ellis Island.
We hadden daar niet heel veel tijd omdat we om 14.00 in het WTC moesten zijn.

Ellis Island is een eiland in de Haven van New York en New Jersey dat eind 19e en begin 20e eeuw dienstdeed als grenspost voor nieuw aankomende immigranten die zich in de Verenigde Staten wilden vestigen.

Tussen 1 januari 1892 en 29 november 1954 kwamen in totaal zo'n 12 miljoen immigranten door de poorten van het verwerkingscentrum op Ellis Island. Immigranten die per boot aankwamen in de haven van New York moesten onder andere een medische keuring ondergaan alvorens zij tot de Verenigde Staten werden toegelaten. Ongeveer 2% van de mensen die hier aankwamen werd de toegang geweigerd, vaak wegens ernstige, chronische ziekten, oogziekten (trachoom) met blindheid als gevolg, psychische ziekten of criminele achtergronden van de immigranten. Veel van de immigranten vestigden zich in New York of het aangrenzende New Jersey. Annie Moore, een vijftienjarig meisje uit Ierland, was de eerste die via Ellis Island werd toegelaten tot de Verenigde Staten.

Rond half 1 gingen we terug met de boot naar de overkant en liepen we richting het WTC.
Nu via de korte route gelukkig.
Onderweg bij Dunkin Donuts iets lekkers gehaald met thee en koffie.

Even voor 14.00 waren we bij het WTC en konden we naar boven.
In een paar seconden ben je op de bovenste verdieping en dat voel je goed in je oren natuurlijk. 104 verdiepingen telt het gebouw en is het hoogste van het westelijk halfrond.

Het voormalige WTC  werd op 13 februari 1975 getroffen door een brand, op 26 februari 1993 door een bomaanslag en op 14 januari 1998 door een overval op de Bank of America. Uiteindelijk werden alle gebouwen verwoest toen terroristen met twee gekaapte passagiersvliegtuigen op 11 september 2001 doelbewust de Twin Towers binnenvlogen.

Het uitzicht was echt super, zeker ook doordat de zon scheen. Het weer werkte fantastisch mee.

Na daar lekker rond te hebben gelopen gingen we lopend naar City Hall omdat met de Metro naar het hotel te gaan.

Moe, nog steeds een beetje door het tijdsverschil en het vele lopen haalde we lekker iets te eten wat we in de hotelkamer op aten. We keken nog wat tv maar ik viel al snel in slaap.

We konden lekker uitslapen want vrijdag hadden we alleen  Central Parc op het progamma staan.

1. Richard:
    12 december 2022
    Best gezellig toch om met een New Yorker😉 op stap te zijn, die je ook af en toe wat laat omlopen🫣
  2. Lex:
    19 december 2022
    Hoi Manuele ik heb je reis verhalen met veel jaloezie zitten lezen en volgens mij hebben jullie een schitterende vakantie gehad verder hoop ik dat bij jullie alles goed gaat en op naar de volgende vakantie
    Een knuffel en groetjes