Woensdag 7 december 2022

12 december 2022 - New York City, Verenigde Staten

Vandaag vroeg wakker, door het tijdsverschil (in NY is het 6 uur vroeger), alle indrukken en de pinpassen die het niet doen ondanks dat ze op "wereld" staan.
Maar na chatten met ING, blijkt dat we beter de credit card kunnen gebruiken omdat maestro beter geaccepteerd wordt in de USA. Dus opgelost gelukkig.

Heerlijk geslapen trouwens want het bed is prima, evenals de kamer.

Vandaag op de planning:
Word Trade Centre, Memorial 9/11 en het bijbehorende museum.

Met de Metro zijn we naar  City hall station gegaan en daar hebben we
eerst ontbeten bij de Mac. Geen super ontbijtje maar we hebben wat binnen.

We lopen naar de plek waar de Twintowers hebben gestaan, daar staan nu 2 enorme  vierkanten  met in het midden water wat naar beneden valt in een lager gelegen vierkant.
Op de randen zijn alle namen van de slachtoffers te lezen. Indrukwekkend om te zien, zeker met het nieuwe WTC op de achtergrond.

Daarna lopen we naar het WTC, omdat het opnieuw regent en bewolkt is, is er geen zicht zo hoog en dat is natuurlijk waar het om gaat. Het mooie uitzicht op NY vanaf de 102e verdieping.  Het WTC staat met de top in de wolken.
We mogen onze kaartjes omwisselen voor donderdag, dan zijn de weersvoorspellingen een stuk beter, dat is nog eens service.

We lopen door de occulus, een winkelcentrum, naar het kerkje de St Pauls.
Mooi om te zien zo'n kerkje met begraafplaats midden in een enorm drukke stad. Tevens was het de opvangplek voor alle hulpverleners tijden de 9/11 aanslag.

Het valt op dat er erg weinig toiletten zijn in NY.
Zeker als je ergens gaat zitten voor een drankje verwacht je ook naar het toilet te kunnen maar dat schijnt hier dus niet zo te zijn.

Omdat de planning even anders is gelopen vanwege het weer en vanwege het feit dat er niks te zien was bovenin het WTC gaan we lopend naar Brooklyn bridge, deze ligt in de buurt in staat eigenlijk donderdag op de planning. In het midden kun je over de brug heen lopen en de brug is bijna 2 km lang.

De in 1883 gebouwde Brooklyn Bridge is een hangbrug met elementen van een tuibrug in New York in de Verenigde Staten. Ze gaat over de East River en verbindt Brooklyn met Lower Manhattan, net als de Manhattan Bridge. De architecten waren John Roebling en zijn zoon Washington Roebling.

Op de Brooklyn Bridge zit ook een stadszegel van Nederlandse afkomst die dateert uit 1834 waarop te lezen is "Eendraght Maakt Magt" (Eendracht maakt macht).

Het is druk maar heel gaaf om te zien en om foto's te maken.
Met wat pijn in m'n linkervoet van een oude blessure gaan we lekker even bij Starbucks wat drinken.

In de middag gaan we terug richting het WTC naar het 9/11 memorial museum. Om 14.00 uur mogen we erin, het is er enorm druk met een lange rij met wachtende. Gelukkig hebben we al kaartjes in Nederland gekocht waardoor het bij de ingang wat sneller verloopt. Bij elk bezoek aan een gebouw moeten we door de security. Net als op schiphol alles in een bak en door het röntgenapparaat. En daarna zelf door een beveiligingspoortje.
We liepen er langer dan gedacht omdat er veel te zien was. (Nog meer pijn in m'n voet)

Tegen het einde van de middag gingen we met de Metro terug naar het hotel maar er stond nog iets heel leuks op de planning.
De Michael Jackson musical op Broadway.

Eigenlijk was ik behoorlijk moe, we hadden er al heel wat kilometers opzitten, een lange reis achter de rug en we waren vroeg wakker, dus douchen zat er niet in want we moesten ook nog eten.

We besloten om even snel wat in het hotel te eten. Richard bestelde een
hamburger en ik een pizza margaritha. Een solo hamburger zonder enige garnituur voor maar 25 dollar en een pizza voor maar 21 dollar.
OMG bizar duur en ik heb er ook hard om moeten lachen van ongeloof. Eens maar nooit meer.

We hebben ons omgekleed en zijn weer door gegaan.
Eerst weer naar de Metro richting Broadway met 2 x overstappen.
Best nog een hele kunst om te snappen hoe het allemaal werkt met de Metro. Uptown, downtown, east en west. Maar het lukt al aardig.
Het is warm ondergronds, erg warm zelfs en er gebeurt een hoop. Mensen slapen er, maken er muziek en lopen kriskras door elkaar.
Aangekomen op Broadway konden we zo de rij in voor de Musical. Ook hiervoor hadden we al kaartjes.
Ik dacht dat Broadway 1 theater was maar Broadway is een district met heel veel verschillende theaters bij elkaar.
Het theater was vol en de musical had goede recensies.
En dat werd waargemaakt!

Het was echt heel goed, goede muziek, goede akoestiek. Dus zeker een super avond uit om niet te vergeten.
Nu echt heel erg moe terug naar de Metro, pfffff, weer 2 x overstappen en flinke stukken lopen tussendoor. Uiteindelijk met meer dan 14 km in de benen en best wat pijn in m'n voeten zo ons bed in.

Morgen weer een drukke dag voor de boeg met opnieuw het WTC en hopen op een mooi uitzicht in de middag, maar eerst Lady Liberty en Ellis Island.