Mangrove kanoën, terugreis en weer thuis.

11 april 2019 - Zoetermeer, Nederland

Ik weet dat jullie het niet gewent zijn zo'n late update, maar hier dan alsnog de belevenissen van de laatste dag.

Kanoën

Om kwart over 7 zaten we weer aan het standaard ontbijt. Op zich leek het ons handig om de reis inclusief ontbijt te boeken, maar achteraf gezien was dit niet nodig geweest. Veel supermarkten in de buurt, verplicht ontbijten tussen een bepaalde tijd is minder en altijd het zelfde recept, weinig variatie dat was jammer. Weer iets geleerd voor de volgende reis. Maar de ontbijtjes werden wel met liefde gemaakt en geserveerd.

We werden op tijd opgehaald (niet verwacht) voor de excursie. Dit keer was ik niet extra vroeg wakker en niet nerveus voor wat er komen zou 🙈.

Kanoën door de mangrove

Het ontvangst was rommelig.... normaal als we ergens kwamen werden we leuk ontvangen en werd er van alles verteld en uitgelegd. Maar andere toeristen stonden op een verkeerde plek en dat gaf een hoop ergernis voor de gids. Bovendien liep alles uit, maar wij moesten  natuurlijk wel op tijd terug zijn om de koffers nog te pakken en ons zelf klaar te maken voor de terugreis

Eindelijk gingen we naar de kano's en konden we vertrekken. Eerst een leuk stuk door de mangrove's gekanood en wat uitleg gekregen. Hoe bijvoorbeeld de mangrove's zich vermeerderen en dat het de kraamkamers zijn van de zee. Bovendien is het een heel beschermd natuurgebied op Bonaire en groeien de mangrove's tot ergens in Zuid Amerika aan toe.

Diversiteit aan vissen

Vissen

Niet iedereen kon even goed kanoën dus dat was wel lollig. Vooral de dramaqueen die wel 10-tallen keren heeft geroepen dat ze alleen op reis was en de Amerikaan met z'n irritante zeikstem en z'n onzinnige vragen.

Eindelijk mochten we eruit om te snorkelen. Wat de gids (genaamd Trevor) niet gezegd had, was dat er een enorme stroming stond. We mochten niet met flippers zwemmen (vanwege het beschadigen van het koraal en het troebel maken van het water door het opwoelen van het zand) Dus het kostte behoorlijk wat kracht zeker omdat je ook nog eens liever niet met je benen mocht zwemmen, alleen met je armen. Dit had weer te maken met vuuralg.

Koraal aan de wortels

Groene reiger mangrove kip

Onder water werden we wel verrast. Ik had niet verwacht zoveel verscheidenheid aan vissen te zien. Papegaaivissen, naaldvissen en heel veel meer. Maar ook het koraal was hier super mooi van kleur. Verder groeiden er aan de takken hele trossen met oesters en liepen er heel veel krabben. Zelfs een groene reiger zat tussen de takken ook wel mangrove kip genoemd, omdat deze het formaat van een kip heeft en niet zo groot is als de reigers hier in Nederland. Na 2 uurtjes zat de trip erop en werden we thuis gebracht door Trevor.

Relaxed nog even geluncht en toen koffers ingepakt en gedouched. Eigenlijk waren we net klaar en wilde ik het laatste verhaal nog gaan schrijven, maar Jeroen en Kelsey vroegen of we alvast mee reden naar het vliegveld. Hun vlucht ging een uur eerder. Omdat het een ritje scheelde voor Inge en omdat het voor hun ook gezelliger was zijn we meteen meegegaan.

Alles verliep soepel en lekker op tijd. De terugvlucht zou 3 uur korter duren. (geen tussenlanding dit keer) Maar op de een of andere manier zaten we minder comfortabel dan op de heenreis. Bovendien keken we er niet echt naar uit om thuis te komen in minder warm weer en alle verplichtingen die weer roepen, zoals wassen, boodschappen doen en vanaf maandag ook weer werken.

In de taxi vanaf Schiphol vielen we allebei zowat in slaap. We hebben toch een hele nacht gemist. Maar toen we thuis kwamen vroeg Zinzi om met haar te gaan lunchen als welkom. Dat konden we natuurlijk niet afslaan. En wat ook aangenaam was, was dat Danny de voortuin had schoongemaakt, alle groene aanslag weg en boven verwachting zag alles er keurig uit 😀 Ook hebben we ons zelf uitgenodigd om bij m'n ouders te eten. Geen boodschappen, niet koken..... nog even het vakantiegevoel vasthouden.  En natuurlijk even snel Kim en de kinderen gedag zeggen, dan vragen de kinderen of ik met ze in de tent wil zitten, zo groot als een halve vierkante meter En dan met z'n vijven erin 😂🎪.

Toen we thuis kwamen wilde Marcel nog wel voetbal kijken, iets met Ajax- Juventus.

Maar ik was echt moe en lekker naar bed gegaan Marcel heeft het voetbal naast mij in bed gekeken maar ik heb er niks van meegekregen. Zinzi en Danny aten bij zijn vader en waren tegen  22.00 thuis. Danny heeft kennelijk nog geroepen "Moeders ik heb wat voor je" maar ik lag in coma. Marcel is er zelfs nog uitgeweest omdat Zinzi en Danny een blauwe regen hadden meegebracht voor in de tuin. Niks van meegekregen 😴😴😴

Het was een echte doe vakantie, we hebben heel veel gezien en ondernomen. We zijn allebei erg blij en dankbaar dat we deze reis hebben mogen maken en zoveel ervaringen en mooie herinneringen rijker zijn.

We kijken uit naar de volgende reis samen, op ons lijstje staan een aantal wensen, Zuid Afrika, Vietnam en Israël en Jordanië.

Wie weet....🌍🌎🌏

1. Kelsey:
    23 april 2019
    Bedankt voor de heerlijke tijd samen!!