Met de catamaran naar Klein Bonaire

7 april 2019 - Kralendijk, Caribisch Nederland

Eiland klein Bonaire

Vanmorgen vroeg opgestaan, de wekker hadden we gezet, maar die had ik niet nodig. Was toch enigszins gespannen voor deze excursie.

Vooral om het feit dat het behoorlijk diep is in zee en je niet gewoon even langs de kant snorkelt zoals we de afgelopen dagen zelf hebben gedaan.

Dus afwachten wat er komen gaat en gewoon doen is dan mijn motto.

Eenmaal op de boot werden we zeer vriendelijk ontvangen. Het was behoorlijk winderig, bewolkt en de zee was niet echt kalm. Marcel had dan ook van te voren twee reispilletjes genomen en gelukkig ging het goed.

We kregen eerst uitleg hoe te snorkelen. We hadden al wat ervaring opgedaan de afgelopen dagen dus dat was allemaal herkenbaar.

Mocht je je niet lekker voelen, het koud krijgen of wat dan ook.... dan kon je het water ook weer uit.

We werden verdeeld in kleine groepjes, en gingen met  Gea de zee in.  Op de valreep vertelde ze nog even dat de zee tussen Bonaire en Klein Bonaire 2000 meter diep is 😱😱 Ik vroeg nog even of ik dat goed gehoord had en dat beaamde ze. Toch wel heel diep voor een eilandje wat je zo aan de overkant ziet liggen en waar je na 10 minuutjes varen al bent.

Maar goed, eenmaal met je hoofd in het water, vergeet je alles en snorkel je vanzelf heel rustig achter Gea aan. Af en toe een flipper in je gezicht van je voorganger maar oke.

Eerst dacht ik nog, hadden we niet beter met z'n, 2- en kunnen gaan met de watertaxi, maar dan hadden we niet gezien wat we nu hebben gezien, omdat je dan toch dichter bij de kust blijft en zelf niet het diepere water opzoekt.

Je ziet ook duidelijk als je aan de rand van het licht blauwe gedeelte komt dat het waanzinnig steil naar beneden gaat.

Koraal klein Bonaire

45 minuten bleven we in het water en zagen koralen die we niet eerder zagen. Daarna gingen we aan boord en konden even lekker opwarmen. Wat eten en drinken en ons voorbereiden op de volgende snorkelronde.

Ondertussen was de zon lekker gaan schijnen, de 2e keer konden we ons met de stroming mee laten drijven. Gewoon met je hoofd in het water en niks hoeven doen alleen maar rondkijken.

Trap van de catamaran

Gea onze gids onder water

Allebei de keren  waren er zeeschildpadden te zien, dus dat was super. Marcel heeft wel foto's gemaakt maar omdat het dieper is, is alles ook  verder weg en omdat je ook de gids in de gaten moet houden kan je niet even blijven "hangen" voor de perfecte foto. Al met al was het toch zeker de moeite waard. Vooral omdat Henk en Gea met zoveel passie vertellen en er ook alles aan doen om het koraal te behouden.

Koraal

Schildpad klein Bonaire

Omdat we nog wat van gisteren over hadden bbq-en we vanavond met z'n tweetjes. Nu liggen we lekker bij het zwembad.

Voor morgen nog geen concrete plannen. Behalve snorkelen 😀

1. Atie:
    8 april 2019
    Wat een ervaring weer, jullie nemen mooie herinneringen mee waar je nog lang van kan nagenieten. Dit vergeet je niet meer!!
  2. Kim:
    8 april 2019